Практичний тур ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з БІОЛОГІЇ

Вчора, 10 лютого 2022 року катедра біології та екології приймала практичний тур ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології. Доценти катедри разом з Івано-Франківським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти та передовими вчителями області оцінили практичні вміння учнів працювати в умовах лабораторії, їх спостережливість, розуміння біологічних процесів та виконання завдань різної складності. Учням 8-11 класів було запропоновано 6 лабораторних робіт на перевірку їх вмінь використовувати здобуті знання з уроків біології.

Лабораторна робота із анатомії рослин передбачала розпізнавання структурних елементів на мікропрепараті пагонів кукурудзи. Учні розглядали запропоновані мікропрепарати і повинні були встановити: який саме орган рослин перед ними; які типи тканин у полі зору; які структури утворюють ці тканини. Окрім того, учням було запропоновано доповнити практичну складову лабораторної роботи теоретичними знаннями – запропонувати різні варіанти можливих видозмін органу, побаченого на мікропрепараті.

Лабораторна робота із анатомії кістяка пропонувала учням розглянути остеологічний препарат жаби озерної і визначити належно промарковані кістки. Учасники олімпіади мали проявити свої знання у розпізнаванні як окремих кісток, так і їх комплексів, включаючи череп, хребет, пояси передніх і задніх кінцівок.

У лабораторній роботі із дослідження пігментів рослин учні мали провести серію експериментів із гомогенізованими тканинами буряка, моркви і традесканції. В ході експериментів учасники олімпіади визначали розчинність антоціанів, хлорофілів, каротинів і ксантофілів у різних розчинниках. Важливим елементом лабораторної роботи було вміння учнів інтерпретувати отримані результати і пов’язати їх із теоретичними знаннями, отриманими на уроках біології.

Цікавою була лабораторна робота із визначення біополютантів повітря, де учні отримали уже фіксовані препарати зібрані дослідниками катедри біології та екології у Івано-Франківську. Перед ними було завдання віднайти біологічні частинки, виловлені із повітря, зробити їх замальовки, а окрім того визначити що ж це за біочастинки: пилок рослин, спори грибів.

Лабораторна робота з морфометрії рослин пов’язана із побудовою варіаційного ряду розмірів листків суниці лісової. Учні здійснили вимірювання ширини і довжини листкових пластинок, розрахували коефієнти їх співвідношення. Учасники повинні були інтерпретувати отримані результати у вигляді графіку розподілу коефіцієнтів співвідношення. У такий спосіб розкривались уміння учнів не просто відтворювати результати чи виконувати інструкції, а й розуміння біологічних процесів і їх математичної природи.

На лабораторній роботі із екології учасникам олімпіади запропонували дослідити консорції рослин і комах. Із запропонованого набору гербарних зразків та ентомологічних об’єктів, слід було визначити можливі зв’язки і типи взаємодії між цими організмами. Перед учнями було завдання правильно інтерпретувати отримані результати.

Журі олімпіади забезпечило як проведення самих лабораторних, так і перевірку робіт учасників і їх оцінку.